تفاوت میان سوئیچ های شبکه
نوشته شده توسط : مهشید افخمی

 پرکاربردترین وسیله هایی که در شبکه های کامپیوتری استفاده می‌شود، سوئیچ است. سوئیچ دستگاهی است که نودها یا سیستم های کاربران را در شبکه های محلی (منظور همان شبکه ای است که در آن حضور داریم)  وصل می‌کند و باعث ارتباط شبکه ای آنها می‌شود.

تفاوت میان سوئیچ های شبکه:

عواملی که سبب تفاوت میان انواع مختلف سوئیچ می گردند شامل:

1ـ سرعت انتقال دیتا:

سرعت انتقال اطلاعات در سوئیچ‌های مختلف متفاوت می باشد. سرعت انتقال اطلاعات شامل اترنت سریع 10/100Mbps، گیگابیت اترنت 10/100/1000Mbps و 10 گیگابیت 10Gbps بوده که البته برخی از سوئیچ ها دارای قابلیت Multigigabit هستند که دارای سرعتی بیش از 10 گیگابیت هستند.

از طرفی سوئیچ سیسکو از دو نوع پورت uplink و downlink تشکیل شده اند که پورت های downlink به کاربران نهایی متصل شده و پورت های uplink به سایر سوئیچ ها و زیر ساخت ها متصل می شوند.

2ـ تعداد پورت:

تعداد پورت در سوئیچ‌های مختلف متفاوت است. به طور معمول سوئیچ ها در تعداد پورت 5 ، 8 ، 10 ، 16، 24 ، 28، 48 و 52 عرضه می شوند. این پورت ها می توانند ترکیبی از اسلات های SFTP/SFP+ برای اتصال فیبر باشند.

3ـ قابلیت POE:

دستگاه هایی که از این قابلیت بهره می برند جهت تامین برق نیازی به کابل کشی برق نداشته و برق آن از طریق همان کابل شبکه تامین می شود. به همین دلیل دیگر نیازی به کابل کشی برق مجزا و یا استفاده از آداپتور ندارد.

حال این ویژگی خود را در سطح وسیع تری، برای مثال در شبکه‌های بزرگ، نشان می دهد زیرا هزینه کابل کشی برق را از میان برداشته که خود سبب صرفه جویی در راه اندازی اولیه بستر شبکه خواهد شد.

4ـ قابلیت Stackable:

سوئیچ‌های Stackable راهی برای ساده سازی و افزایش دسترسی به شبکه فراهم می کنند شما می‌توانید به جای پیکربندی، مدیریت و رفع اشکال 8 سوئیچ به طور جداگانه، تمامی هشت سوئیچ را به صودت واحد در یکجا و مانند یک سوئیچ مدیریت کنید.

بیشتر بخوانید: 

سوئیچ شبکه چیست





:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 2 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: